Schrijf je in voor de auditie op woensdag 24 april

Wil je, voor je inschrijft, nog meer info over het auditiebeleid, de criteria om te slagen, de inschrijvingsprocedure en het internaat? Neem dan de informatie hieronder door of neem een kijkje op de website van de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

Kind doet ballet in spiegel

Ballet op Prins Dries

Van eerste positie tot vijfde positie...

Vanaf het derde leerjaar biedt Prins Dries de mogelijkheid om een professionele voorbereidende balletopleiding te volgen. We zijn de enige school in België die ballet aanbiedt in combinatie met gewoon lager onderwijs. Dit in samenwerking met de Koninklijke Balletschool Antwerpen (KBA).

De lessen ballet worden in onze school gegeven door leerkrachten van de Koninklijke Balletschool van Antwerpen (KBA).

Derde en vierde leerjaar
5 uur ballet binnen de schooluren, waarvan 1 uur tijdens de middagpauze.

Vijfde en zesde leerjaar
10 uur ballet, waarvan enkele aansluitend aan de schooluren. Zo start je kind op sommige dagen om 8.00 uur of eindigt het om 16.20 uur.

Hedendaags voor het vijfde en zesde leerjaar
Het danspakket wordt voor de leerlingen van L5 en L6 uitgebreid met hedendaags. Dat krijgen ze op vrijdag.

Wil je kind ballet volgen? Schrijf je kind dan in voor onze auditiedag op woensdag 24 april 2024 van 14 uur tot 19 uur. Na inschrijving bezorgen we jou nog een exacte timing.

Deze auditie wordt georganiseerd voor kinderen die momenteel in het 2e, 3e, 4e of 5e leerjaar zitten en naar het 3e, 4e, 5e of 6e leerjaar gaan in schooljaar 2024-2025. Na een geslaagde auditie kan je kind instappen in het 3e, 4e, 5e of 6e leerjaar op onze school. Je kind volgt er gewoon lager onderwijs en een intensieve balletopleiding. Voor de auditie is geen voorkennis vereist. Inschrijven gebeurt via de website van de Koninklijke Balletschool, maar de auditie vindt plaats in onze school (Prinsstraat 24, 2000 Antwerpen).

Meer info over het auditiebeleid, de criteria om te slagen, de inschrijvingsprocedure en het internaat vind je op de website van de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

Voorstellingen in het theater en op events
De kinderen werken mee aan de voorstellingen van de Koninklijke Balletschool. Regelmatig zijn er ook voorstellingen van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen waarin onze leerlingen schitteren, onder andere Doornroosje (Sleeping Beauty), Don Quichot en RASA (naar La Bayadère).
Ze doen ook podiumervaring op tijdens evenementen waaronder de familiedag voor het Stedelijk Onderwijs.
Hiervoor repeteren ze op een echt groot podium. Dit gebeurt soms buiten de uren.
Neem ook een kijkje op ons Youtubekanaal!

Optredens tijdens de periodesluitingen op school
Je kan hen ook bezig zien tijdens de sluitingen op school. Dit zijn toonmomenten net voor elke schoolvakantie. Deze gaan door in de lagere school in de Prinsstraat.

Balletrapport met vorderingen
Je kind krijgt naast het gewone rapport ook een balletrapport. Hierop kan je de vorderingen van je kind zien in de vorm van feedback.
Dit rapport krijgt je kind 4 keer per jaar, samen met het gewone rapport.
Op het einde van het derde, vierde en vijfde leerjaar krijgt je kind de beoordeling goed, voldoende of onvoldoende.
Op het einde van het zesde leerjaar krijgt je kind de beoordeling geslaagd of niet geslaagd.

Niet geslaagd? Je kan gewoon op Prins Dries blijven
Als je niet geslaagd bent voor je balletexamen in L3, L4 of L5 kan je gewoon op Prins Dries blijven. Je kan de gewone basisschool hier verder afmaken.

Geslaagd in het zesde leerjaar?
Dan kan je inschrijven voor de secundaire afdeling ballet van de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

Balletexamen met jury

Op het einde van het zesde leerjaar beslissen de artistiek directeur en een jury van de Koninklijke Balletschool Antwerpen, na een balletexamen, welke leerlingen naar het eerste middelbaar mogen.

Geen bijkomende auditie meer van Prins Dries naar het secundair

Leerlingen van Prins Dries die geslaagd zijn op het balletexamen moeten, naast dit examen, geen bijkomende auditie meer doen.
Ben je geslaagd voor je balletexamen in het zesde leerjaar, dan kan je dus gewoon inschrijven voor de secundaire opleiding van de Koninklijke Balletschool Antwerpen.

Is de afstand van thuis tot op onze school te groot voor jou, dan kan je een kamer huren op het gloednieuwe balletinternaat.
Het internaat is gelegen op een rustige locatie met stadstuin, op 5 minuten wandelafstand van onze school.

Begeleiding naar school en terug
Het internaat is verbonden met de Koninklijke Balletschool Antwerpen (KBA) en wordt beheerd door Daniëlle Wellens. De opvoeders brengen de kinderen ’s morgens naar school en halen hen na de schooluren ook weer op. De leerlingen van Prins Dries zijn dus nooit alleen onderweg.

Kostprijs
De kostprijs voor het verblijf op het internaat, van zondagavond tot en met vrijdagochtend, bedraagt € 315,00 per maand.
Weekendverblijven (enkel voor activiteiten rechtstreeks door Prins Dries of KBA georganiseerd) worden apart gefactureerd.

Inschrijven
Inschrijven voor het internaat kan pas na een geslaagde auditie en na inschrijving op onze school (vanaf het 3e leerjaar - afdeling ballet).
Let op: het aantal plaatsen is beperkt.

Interesse?
Neem gerust contact op met de beheerder Danielle Wellens

Jeanne Brabants Internaat
Kleine Kauwenberg 27-31